Expectation Management

Jobbet gick segt och tungt idag. Fastnade mest hela tiden och allt tog längre tid än jag räknat med. Det gör det iofs ganska ofta när det handlar om mig. Varför måste jag vara så överdrivet optimistisk jämt? Alla är det väl som ung och naiv, men det konstiga med mig är att jag aldrig lär mig att kompensera för det. Gång på gång ser jag min planering slås i spillror, men vare sig det handlar om tid, prestation eller pengar så envisas jag att se saken från ljusast tänkbara läge.

Jag vet inte vad det beror på, men det skulle kunna liknas vid att allt är en tävling. Svarar jag att jag kan göra något snabbt eller att jag hinner med mycket så ger det en bra klang. Min pappa är raka motsatsen. Om något kommer ta ca 20 minuter så säger han 30. Jag skulle snanare tänka att det möjligtvis går att göra på 15 och därför svara så. Vid själva svarstillfället får jag förmodligen en mera positiv reaktion, men när jag sedan gör det på 20 minuter så blir det en negativ upplevelse. Pappa kanske hade gjort det på 25, vilket i sig är långsammare, men eftersom han kompenserade och utgav sig för 30 så upplevs det istället positivt.

Förr har jag alltid tyckt att min tidsoptimism innerst inne har varit en bra sak. Mitt resonemang har varit att tidsoptimister tar på sig alldeles för mycket saker, och även om allt inte blir klart på utsatt tid så får man väldigt mycket gjort. En stressig situation att leva i, men man blir högpresterande och effektiv. Vad jag aldrig har reflekterat över tidigare dock, är upplevelseaspekten. Det spelar ingen roll hur mycket saker jag klarar av eller hur snabb jag kan vara när jag skapar en allt för optimistisk förväntan. Allt fokus läggs då på det negativa och man får kritik, vilket kan kännas orättvist men är ack så logiskt när man tänker på det. Pappa däremot, har vad jag kan minnas aldrig gett mig en negativ tids- eller prestationsupplevelse (frånsett hans duffade järnsjua i vattnet på 18:e hålet under NT-golfen). Säga vad man vill om effektiviteten, men tidsrealister har bra expectation management. Jag har det inte. Tål att tänkas på…

About leburque

Fundersam från Östergötland. Here's where it goes.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Expectation Management

  1. Katarina says:

    Det verkar som du vill imponera på någon – vem? Dig själv eller chefen?

  2. leburque says:

    Varför tycker du det?

Leave a Reply

