Kunskapsspridning

Var hos min syster igår och firade hennes födelsedag. Det blev som vanligt en del diskussioner om allt mellan himmel och jord. Hur ska Elin Nordegren kunna förlåta Tiger Woods för hans otrohet? Är han sexmissbrukare eller var han tvungen att rubricera sitt eget misslyckande på det sättet för att kunna få sympatier genom sin påstådda rehabilitering? Är det helt omöjligt att inte drabbas av hybris när man når sådana grader av kändisskap? Varför måste alla ryska kvinnor på semester i Egypten gå runt med stringbikini fast de är feta och sladdriga? Är det helt OK av Julia att hänvisa till “vi” när hon pratar om Tottenham Hotspur? Ok, det sista diskuterade vi inte, men varje gång hon gör det så grimaserar jag lite illa. Tycker inte att det passar, hur stort fan man än må vara.

Förutom alla diskussioner så var det 3 saker vi kollade upp på wikipedia. Dessa var:
1) Varför spelar Petr Cech fortfarande med sin fula hjälm?
2) Varför är det större risk för negativ arvspridning vid inavel?
3) Varför kurrar magen?

I sann kunskapsspridningsanda tänkte jag presentera svaren lite kort här:
1) Hans skallskada 2006 försvagade vissa delar av kraniet, så han blev rekommenderad att spela med rugbyhjälm. Nu har kraniet blivit starkare igen, men han fortsätter använda hjälmen som en säkerhetsåtgärd, dock utan läkarnas rekommendationer.
2) När både fadern och modern delar ett dåligt arvsanlag så ökar risken markant för att detta förs vidare till fostret.
3) När våra inre magmuskler trycker på tarmarna för att pressa saker genom dem så uppstår ljud. Ifall magen är tom så finns ingenting som absorberar dessa ljud, och då hör man det hela som magkurr.

About leburque

Fundersam från Östergötland. Here's where it goes.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Kunskapsspridning

  1. julia says:

    Jag tycker bara att det visar solidaritet att säga “vi”. Dessutom gör de allra flesta det också, speciellt de engelska fansen. Jag föreslår att du antingen vänjer dig eller slutar lyssna när jag pratar om Tottenham. ;)

  2. leburque says:

    Jag tvivlar inte på att du känner dig samhörig med Tottenham, utan snarare på hur samhöriga de känner sig med dig. Svårt att säga var gränsen går, för jag tycker att det känns helt ok att tala om IFK Norrköping som “vi” eftersom jag kommer därifrån, bor i närheten och därmed lever lite mer i symbios med laget. Om du flyttar till London så accepterar jag att du säger vi om Tottenham, men innan det får du stå ut med att jag gnäller :)

Leave a Reply

