Fundering kring inavel

Wikipedia är väldigt bra att ha. Chefen i den amerikanska versionen av The Office, Michael Scott, har ett bra citat att använda här: “Wikipedia is the best thing ever! Anyone can write anything about any subject. Therefore you know, you always get the correct information”. Haha man måste skratta lite åt det. Eller när de ska ha roast på kontoret och han säger: “I’ve got to make sure YouTube comes down to film this”. Åhh det är så roligt! Måste nästan kolla ett avsnitt eller två innan jag somnar :)

Jag kunde inte hjälpa att reflektera lite extra över dåliga arvsanlag – beskrivet i inlägget “Kunskapsspridning” nedan – så här kommer en simpel kalkyl på det hela. Det bör egentligen inte vara så stor fara med kusiner, eftersom man då endast riskerar att föra vidare gener som för det första har förts vidare till både ens förälder och dennes syskon, och därefter förts vidare till både en själv och sin kusin. 50/50 är förmodligen inte en speciellt bra sannolikhetsmodell här, men för enkelhetens skull kan vi använda den ändå. Då är det alltså först 50% chans att min förälder fått en dålig gen och 50% chans att förälderns syskon också fått den. Vidare så är det 50% chans att den spridits vidare till mig, och 50% chans att min kusin fått densamma. Det är alltså approximativt 0,5^4 = 6,25% chans att jag delar ett dåligt arvsanlag med min kusin. Optimist som jag är tycker jag helt klart att detta borde var inom ramarna. Kanske skulle skriva en motion till riksdagen om att ändra gränsen till syskon :)

About leburque

Fundersam från Östergötland. Here's where it goes.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

6 Responses to Fundering kring inavel

  1. sofi says:

    jag vill att du utvecklar detta lite och skriver om inaveln på gotland… hahahaha!

  2. leburque says:

    ja det är ju först i flera led som inaveln verkligen blir farlig, eftersom sannolikheten för delade anlag då är mycket högre.. haha kolla den här diskussionen

    väldigt roligt om det skulle ha någon verklighetsförankring :)

  3. sofi says:

    haha åhh, jag ska nog flytta till gotland :)

  4. Gunilla says:

    Du bör inte ha några som helst problem att hitta en partner du inte är släkt med. Sluta grubbla.

  5. leburque says:

    Nu var det väl kanske inte så att jag satt och funderade över mina egna kusiner när jag skrev det här, utan snanare att jag bara spann vidare på inavelsfrågan en aning och ville få fram lite ungefärliga fakta som backar upp den :)

  6. Kusinlovah says:

    Omg jag hoppas att dina kusiner ser det här…

Leave a Reply

