Koräkning och världens bästa stad

Ett perfekt tidsfördriv vid längre (eller kortare) bilfärder. Man delar upp bilens passagerare i två lag, föreslagsvis höger och vänster, där mittenplatsen bak får vara med vänsterlaget eftersom föraren är koncentrationshandikappad. Sen gäller det att hitta djur på sidorna om vägen.
– Ko på egen sida = 1p
– Tjurar på egen sida = 5p
– Får på egen sida = 1 livlina mot hästar
– Häst på egen sida = dra ner poängen till 0, eller tar bort en livlina om man har sådana

Väldigt simpla regler. Man letar kor, tjurar och får på egen sida och hästar på motståndarens sida, eftersom man kan ge sig fan på att motståndarna inte själva lär avslöja om de ser några.

För att få bort onödigt tjafs brukar jag kräva att man räknar varje ko/tjur högljutt, och man får bara räkna så länge man ser dem. Är det alltså en gigantisk flock och man bara ser dem i 5 sek så får man bara så många poäng man hinner räkna till. Vidare får man inte räkna mer än ett får eller en häst per tillfälle man ser någon häst. Är det alltså en flock får/hästar så får man fortfarande bara räkna dem som 1. Annars kan tävlingen ta sådana otroligt snabba vändningar, vilket förstör spänningen en aning.

Jag har ett oerhört starkt minne från en sådan här tävling. Jag åkte bil till Öregrund tillsammans med 4 kompisar, däribland min antagonist Henrik Ruul. När vi tävlar handlar det nästan inte om att vinna själv längre, utan att med alla möjliga medel se till att den andre INTE vinner.

I alla fall, han satt på vänster sida och jag på höger, och det gick så otroligt dåligt för min sida. När vi var vid Södertälje så var mitt lag hopplöst på 0 efter att häst på häst dragit ner oss i skiten, medan Henrik satt och strålade som en sol med 138 kor och 5 livlinor. När vi svängde av ut från Uppsala ut mot kusten så började det dock hända grejer. Min sida åt sig sakna men säkert in i matchen och med 1 mil kvar till Öregrund var alla vänstersidans livlinor borta, dock fortfarande med rekorderlig ko-count. Tror det stod typ 218 – 7. Vår förhoppning stod till att hitta en häst, men vad händer? Jo, Henrik skiner återigen upp och hittar en häst på vår sida vägen. Skit, skit, 218 – 0. Nu stod vårt enda hopp till att dela matchen, trodde vi. Men med 2 km kvar till Öregrund hittade vi 2 st kor, så 218 – 2, och på raksträckan innan Öregrund-skylten uppenbarade sig och därmed avslutade tävlingen så stod där en häst och glänste i solskenet på vänster sida, vilket renderade slutresultatet 0 – 2, alltså seger för högersidan. Åhh, jag levde hela helgen på lyckoruset från den segern.

När jag ändå håller på med biltävlingar så kan jag passa på att tipsa om en riktig stadsuppräknings-killer också. Får man bokstaven H att börja med så är det bara att smälla in Halifax! Kungligt och med rätt smile till också väldigt irriterande. Det finns några kinesiska städer som börjar på X, men ingen kan dem i huvudet (förutom jag då eftersom jag garderat mig mot den här formen av attacker). Om någon mot förmodan klarar sig undan din attack så kan du lugnt invänta nästa H-tillfälle och smälla till med Halifax igen, för det finns nämligen två städer som heter så i världen. Kungligt, irriterande och garanterad vinst. Gillart’! :)

About leburque

Fundersam från Östergötland. Here's where it goes.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Koräkning och världens bästa stad

  1. Gunilla says:

    Du är nog för ung för att ha varit med om bingobrickor i bilen. Fråga dina systrar. Ett suveränt sätt att hålla sig på alerten. Dessa bingobrickor tillhandahölls av Volvo-åf och var omåttligt populära för barn och vuxna passagerare. Borde verkligen införas igen. Det gällde förstås att hitta de olika motiven som fanns på brickan, allt från vägmärken, olika färger på bilar till djur, traktorer osv och först få en bingorad. Vinnare!!

Leave a Reply

