Den gamle tysken Magnus

Har alltid undrat hur bollar kan skruvas i luften. I fysik som jag har läst borde en boll sträva rakt framåt pga tröghetsprincipen. Turbulens i luften kan försås påverka banan men absolut inte i så kontrollerad form som i en fin skruv. Vidare har jag tänkt att en skruv som snarare skapar mer tröghet hos bollen därmed borde göra den mindre benägen att förändra rörelseriktning, likt en frisbee som blir mer stabil då den roterar. Idag fick jag dock svaret: Magnuseffekten!

På ett sätt känns det lite smålogiskt men det är fortfarande något man mest får acceptera, och inget man alls känner att man greppar till fullo. Jag förbryllas också av att alla bollar inte skruvas åt samma håll. Om man t ex sparkar på en bad- eller uppblåsbar plast-boll så skruvar de sig åt det motsatta hållet. Hur fasen går det ihop? Man skulle kunna tänka sig att det har med bollens lätta vikt i förhållande till storlek och vind, men i så fall känns det konstigt att en bordtennisboll skruvas kraftigt åt “rätt” håll. Det ska jag lägga på minnet och fråga en fysiker nästa gång jag springer på en. Eller kanske skicka till Fysikern på Boston Tea Party!?!? Det vore ju faktiskt roligt. Jag skickar väldigt sällan in saker. Känns som det finns för många andra i samhället som fyller den kvoten ändå. Oddset på att jag någonsin skickar in dagens ris/ros står i 348.00 på Betsson. Ska sova på saken.

About leburque

Fundersam från Östergötland. Here's where it goes.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Den gamle tysken Magnus

  1. Curly Sue says:

    Något som kanske är mer intressant är ju varför curlingstenen curlar åt ena hållet på is men andra hållet på vanlig mark…

  2. leburque says:

    haha det kanske kommer en utläggning om det i en blogg nära dig :)

Leave a Reply

