Tankar om smileys

Ska inte sticka under stol med det. Jag känner verkligen att jag var med i gamet när smileysarna entrade den digitala scenen. Först var det när jag spelade Quake och man skrev dem som någon slags motsvarighet till att trycka “Like” på Facebook. Eftersom man spelade samtidigt så ville man ju skriva sina smileys så snabbt som möjligt, vilket ju också gäller när man chattar. Efter mycket testande kom jag fram till att =) nog var den bästa. Man kan göra den med bara högerhanden och den ger ett simpelt intryck. Det är iofs en lite ansträngd rörelse med lillfingret för att trycka “Enter” efteråt, men det är smällar man får ta.

Åren gick och chattfolket blev yngre, vilket resulterade i en evolution inom smileycirkusen. De ersattes med ikoner – antingen per automatik eller genom att man klickade på dem i en lista – och det kom en herrans massa olika kombinationer så man blev alldeles vimmelkantig. Jag har aldrig riktigt känt någon större vilja att anpassa mig till de här nymodigheterna, vilket kan ses lite småroligt. Är jag kanske som en gammal, konservativ och vresig gubbe som vägrar anpassa sig till nuet utan sitter och muttrar att det var bättre förr? Lite som merparten 40-talister när datorn och framförallt internet slog igenom eller som musikbranchen när fildelningen spred sig som en löpeld över internet.

Det är ju inte direkt några smickrande jämförelser, men jag tycker bara att det är så väldigt fånigt och onödigt att överfylla smileyarsenalen. Jag kör tämligen hårt på min ringa men ack så välanvända ensemble, bestående av följande: Glad – :), Ledsen – :(, Osäker – :/, Flört – ;), Något är jätteroligt – :D. Ett tränat öga ser direkt att den gamle trotjänaren =) har utbytts mot :). Det har helt enkelt att göra med att jag blev trött på de äckligt fula ögonen i den tidigare varianten. Sen ser man ingen likhet mellan den och flörtsmileyn, och är det något man eftersträvar så är det att vara enhetlig.

Max envisas med att köra den vidrigaste smileyn av dem alla: =O). Åhh, jag kan inte med att se den! Ögonen är jättefula och utdragna, näsan är sned och alldeles för stor, och det är en tre-tecken-smiley, så den är absolut inte effektiv att göra heller. Den får mig osökt att tappa lite respekt för Max. Jag trodde han var en man av stil och elegans, men det här tyder inte på annat än pajasskap och clowneri.

Från Julia har jag vid flertalet tillfällen dels fått en bakåframvänd smiley: (:, och dels har jag fått dras med en annan vidrig pjäs vida anammad av de yngre, nämligen :S. Det ser inte ens ut som en gubbe längre, och som om det inte vore nog så symboliserar den i stort sett precis samma sinnesstämning som den mycket trevligare :/.

Ett nyare koncept som jag gillar skarpt är att skriva en kortare fras inom stjärntecken, och på så sätt beskriva sin nuvarande syssla/sinnesstämning. Det ger en helt annan frihet än smileys, och kan vid rätt användning skapa otrolig effekt hos mottagaren. Tänk att t ex få en retsam eller pikande kommentar skickad följt av skämtsmileyn :P kontra att få samma retsamma kommentar följt av ett *myser*. Man riktigt ser framför sig hur den som skickade det sitter och gottar sig i ens misär. Helt klart mera effektfullt!

I natt spelar Washington och Montreal sin 7:e och avgörande match om avancemang i NHL-slutspelet. Håller Bäckström och Ovechkin för pressen? Ska Halak fortsätta med igenspikad bur? Jag tror nog att Washington reder ut det till slut. Ovechkin avgör och Bäckström gör 2p i tom bur och hänger oförtjänt med i poängligan. Nu ska jag sova *trött*

About leburque

Fundersam från Östergötland. Here's where it goes.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

4 Responses to Tankar om smileys

  1. Linnea says:

    Vad är en stomipåse och vad vill den mig? Snart lackar jag ur och börjar veva!

  2. leburque says:

    skulle faktiskt vara lite roligt att se dig veva linnea.. brännbollen?

  3. Linnea says:

    Veva på en stomipåse? Haha nej tack! ;)

Leave a Reply

