Lypsylberoende

Det är lite komiskt faktiskt. Folk börjar med Lyspyl pga torra läppar, men av användandet minskar gradvis läpparnas förmåga att återfukta sig själva, så man behöver mer Lypsyl. Har googlat lite för att hitta bevis för det hela, men finner inget bättre än att många påvisar symptomen. A vicious circle, som Andy Bernard hade sagt. Det är hur som helst en väldigt intressant affärsidé att introducera ett beroende hos kunderna, och parallellerna till cigarettindustrin är inget annat än glasklara.

Jag ser det lite som en fysisk begränsning, och har därför med Darwins evolutionsteori i tanken helt tagit avstånd från Lypsyl, eller andra produkter som potentiellt introducerar genetiska defekter. Idomin står dock i sann “i Sverige har vi fullt förtroende för staten”-anda kvar på Ok-listan, med motiveringen att Apoteket rekommenderar den. Jag inser i detta nu att jag potentiellt just skapat en kontradiktion ifall Apoteket nu också skulle sälja Lypsyl, men skyddar mig i så fall bakom faktumet att Lypsyl-effekten inte är vetenskapligt bevisad :)

Klippte mig för ett par dagar sedan, och bär nu med stolthet upp samma Idol-Ola-/”Hitler jugend”-frilla som jag själv gått och irriterat mig på i flera månader *känner mig som en smutsig hycklare*. Dock vidhåller jag fortfarande att man under inga omständigheter får bära den upp- eller bakåtkammad. Då är man ute på djupt vatten…

About leburque

Fundersam från Östergötland. Here's where it goes.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

3 Responses to Lypsylberoende

  1. Lypsylarn says:

    Haha du lypsyl är en del av livet inte en fysisk begränsning och det ger garanterat inte heller några genetiska defekter att alltid dofta ljuv passionsfrukt om läpparna :)

    Som du har rackat ner på sådana frillor så hoppas jag verkligen du bär upp din med stil..

  2. Lypsylfri since -84 says:

    Först ris: Att kalla det en genetisk defekt är nog att ta i, eftersom generna knappast påverkas av användandet. Om så var fallet kan vi vänta oss bäbisar liknande torra tvättsvampar när det är dag för en till oss nära vän att trycka ut.
    Sedan ros: Du har helt rätt. Bara tanken att låta ett föremål så litet som en cigarett eller lypsyl (liknande form, finns det koppling?) styra mitt liv får mig att rysa. Dålig karaktär är det första ordet som dyker upp i min vältrimmade lypsylfria hjärna, i båda dessa fall.

    • leburque says:

      haha jag missade nog att du skrev den här. sjukt kul. jag menade inte att man modifierar generna, även om det ju i en divergerande förlängning lär komma ungar med dessa problem i unga åldrar. förstår dock och accepterar ditt ris *smiskar asset*

Leave a Reply

