Dansa bal

Jag har under en lång tid irriterat mig på att alla kallar det för “dansa bal” i Linköping när de i själva verket hänvisar till att “gå på bal”. På en bal dansar man diverse danser, men man dansar verkligen inte bal. Så länge man pratar med människor som tagit sin gymnasieexamen i just Linköping så får man inget som helst medhåll i den här frågan. Det är precis som att ungdomsminnet från den speciella kvällen inte får överskuggas, och med det som grund väljer man att helt förbise det svenska språkets uppbyggnad.

Eftersom den årliga balen gick av stapeln i helgen så diskuterade vi det här på lunchen idag, och för första gången på länge fick jag storslaget medhåll. Det var i sanning skönt! En av “dansa bal”-anhängarna är Stina, som fick sig en liten känga efter mitt nyvunna mod i frågan:

Hagge: vi hade diskussion på lunchen här om balerna som varit i helgen.. jag vår långt ifrån ensam om att irritera mig på uttrycket “dansa bal” kan jag säga
Stinarn: det tror jag säkert, det var väl du och ett gäng utvecklare till som satt och retade er i grupp :)
Hagge: hehe nej det var lite blandat
Hagge: en linköpingstjej dock
Hagge: och hon försvarade ju det hela så klart, likt alla andra infödingar som i nån sorts patriotisk tro frångår allt som heter akademi och intelligens
Stinarn: mm det gillade du när du fick medhåll va?
Hagge: det var mer en känsla av: “tack för att inte hela världen är hjärntvättad”
Stinarn: haha åhhhh vad du är dryg
Hagge: *myser*

About leburque

Fundersam från Östergötland. Here's where it goes.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Dansa bal

  1. Stinarn says:

    Haha tack för citeringen, om det inte vore för att jag vet hur du verkligen älskar att få rätt så hade jag kunnat överväga att sluta med det något märkliga uttrycket “dansa bal” men nu..nej jag måste fortsätta för du får som du vill tillräckligt ofta :) kanske även ska börja använda “han” igen, vad tycker du om det?

  2. Honom says:

    De som säger han istället för honom bör brinna i helvetet eller iaf få behandlingen “Hagge special” (toalettborste och senap medan han viskar radda barnförbjudna ord i örat).

Leave a Reply

