Ödmjukhet och shoppingbegär

Tänkte att jag skulle ta det lite lugnt med shopping den här månaden, men det bröts ganska ordentligt i fredags och lördags. Tryckte till med en skjorta, ett par byxor och två par skor när jag och Max strosade runt några timmar i Stockholms löneyra. Ibland är man bara i helt rätt shopping-mood (eller fel kanske, beroende på hur man ser det?), och då är det bara för plånboken att huka sig. Man ska inte vara för sugen på att hitta något, utan mest ha en dag när man är glad och vill gå runt och kika lite. Kombineras det med ett bra utbud på kläder så kan notan snabbt divergera mot oändligheten.

Huvudsyftet med visiten var att Max och Sandra hade inflyttningsfest. Det blev riktigt livat och väldigt trevligt. Lite kära återseenden också, t ex Maria “you’ve gotta see her” von Post. Träffar henne alldeles för lite nu när hon flyttat och är mammaledig. Framåt småtimmarna gick vi ut på nåt ställe i närheten av Stureplan. Inte mina favoritkvarter kanske, men är man bara ett bra gäng så går det alltid an. Det var väldigt varmt och min nya skjorta fick veta att den levde och har hamnat hos en svettbenägen ägare. :)

En diskussion som varit stående en tid nu är om man kan säga att man är ödmjuk och fortfarande vara ödmjuk? Jag har gått runt och tyckt att det är en väldigt rolig tankeställare, men när jag funderar lite på det nu så är det nog inte så roligt ändå. Att vara ödmjuk innebär (enligt Wikipedia) att ha en balanserad självuppfattning och veta sina begränsningar, och vet man då om att man är ödmjuk så är det ju helt i linje med definitionen att säga det. Man associerar nog lätt ödmjukhet med att inte vara så självgod, vilket man på ett sätt är om man titulerar sig ett positivt laddat attribut.

Jag är nog inte speciellt ödmjuk själv, men det tycker jag verkligen inte att man behöver vara heller. En utveckling av tankeställaren kanske kan vara om man kan prata om sig själv i tredjeperson och fortfarande vara ödmjuk? Jag betvivlart’…

Lille Al Fadji blev btw intervjuad i Morgonpasset på P3 i fredags som Sveriges Radios egen hovreporter kring Victorias bröllop. Det var så roligt att jag var tvungen att sitta kvar i bilen på Sectras parkering och höra färdigt :) Här finns två ljudklipp från det hela. Stor underhållning!

About leburque

Fundersam från Östergötland. Here's where it goes.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Ödmjukhet och shoppingbegär

  1. Gunilla says:

    Man kan inte titulera sig ödmjuk. Ödmjukhet är en förmåga att inte framhäva sig själv inför andra. Får du ett positivt omdöme från någon ska du artigt tacka och gärna “strö rosor” tillbaka i lagom dos. Satsa på ödmjukhet vid rätt tillfälle och du kommer att vinna stort. Kram

  2. Ödmjukis says:

    -Det ska bli kul för kidsen att få träffa Zlatan
    /Zlatan
    Vad vill jag ha sagt med det här? Jag tror ni förstår. Ödmjukhet är för svaga och dom som gillar att hålla sig i bakgrunden. Vill Burken va den som går in på sin 20års-reunion som folk tittar på och undrar “hmmm…vem är det där..”. Inte för att han hade blivit snyggare alltså. Har han det?

Leave a Reply

