Att vara lättretlig och stolt

Det är verkligen något som jag är. Om någon hävdar att jag har fel eller på annat sätt försöker påkalla negativ uppmärksamhet kring mig utan att jag tycker mig förtjäna det så kan jag verkligen inte hejda mig själv, även om det står utom allt tvivel att det bara är för att retas. Jag vet inte vad det är som framkallar det, men något konstigt händer där i min hjärna.

Jag tycker själv inte alls om människor som inte kan spela på sina egna misslyckanden och jag vet ju själv hur roligt det är att retas med någon som tar åt sig alldeles för mycket och till varje pris ska slå ifrån sig. Ändå kan jag bara inte förmå mig själv att undvika samma fällor, utan låter mig fastna varje gång.

Idag var det en fullkomligt lönlös diskussion på facebook, där jag blev anklagad för att ha särskrivit. Jag letade snabbt upp ett bevis för att jag inte alls gjort fel, men diskussionen fortskred med att bevisen ignorerades. Bland mina egna tankar så var det hela tiden uppenbart att motargumenten bara var tagna ur luften och endast syftade till att reta mig, men ändå kan jag bara inte låta bevisen tala för sig själva och vara tyst, utan måste fortsätta för att på något sätt få fram ett nederlagserkännande. Riktig lågstadiepsykologi över det hela när jag tänker lite på det. Måste sluta med sånt.

Undrar hur man lär sig att svälja stoltheten och bara låta saker rinna av? Kanske bara att bestämma sig? Jag gört’! Easy teasy is no more..

About leburque

Fundersam från Östergötland. Here's where it goes.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

4 Responses to Att vara lättretlig och stolt

  1. Stina says:

    Neeeej du kan inte sluta med något som vi gillar så mycket hos dig, det ger ett otroligt högt underhållningsvärde när du spårar ur sådär :)

  2. Brun hårig sjuk sköterska says:

    Till saken hör väl även att du faktiskt särskrev?

  3. Bäst says:

    Det roliga är att du går till hår motattack för att du vill visa dig bättre genom att ha rätt, men har nu blivit sån att du tycker att du kanske ändå är ännu bättre genom att inte bli uppretad eftersom du då är mer sansad och mogen. Bättre är bäst?

  4. leburque says:

    hehe storslagna ideer och analyser.. gästblogga??

Leave a Reply

