Schizofreni i trafiken

Det är lite roligt hur man vänder kappan efter vinden i trafiken. När man går så lackar man på cyklister som kör vårdslöst, när man cyklar så tycker man att gångare och bilister kunde anpassa sig lite mer genom att släppa fram och när man kör bil så hatar man alla, inklusive andra bilförare och alldeles speciellt söndagsåkare.

Idag när vi åkte hem från lunchen så kom någon cyklandes mot ett övergångsställe. Jag hade verkligen kunnat stanna och släppa fram honom men bara grejen att jag hade lagen på min sida gjorde så jag gasade på lite extra bara för att. Ska man få företräde får man fan stiga av och gå! Forskarn (som alltid cyklar och därmed sympatiserade med den inbromsande stackarn) utbrast något i stil med: “Åh vad jag hatar bilister som är som du”. Haha, när jag tänker på det så hade jag så klart gjort detsamma om jag bara varit någon annanstans än i bilen :)

About leburque

Fundersam från Östergötland. Here's where it goes.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

5 Responses to Schizofreni i trafiken

  1. Filip says:

    Måste nog hålla med forskarn där. Det är egentligen bara en övergångställstyp där bilister har företräde framför cyklar om cyklisten kommer från höger. Sådana övergångställen finns det inte många av dock. Så det där med att bilister har förkörsrätt på alla övergångställ före cyklister men måste släppa fram gående är ett väldigt vanligt missförstånd bland sådana bilister som du :P Ligist! ;)
    “Ömsesidig hänsyn” tror jag det står i lagen.

    Rolig blogg btw!

  2. leburque says:

    Jaså är det så?? Tror jag fortsätter ändå med motiveringen att cyklisterna nog inte heller vet om varken sina rättigheter eller den ömsesidiga hänsynen som tydligen kan förväntas ;)

  3. stinarn says:

    Gäller inte alltid “störst först” ? :)

  4. Filip says:

    Det är nog kanske det som menas med “Ömsesidig hänsyn”. Är du dum nog att cykla ut om en galning kommer i full kareta på vägen så blir du hänsynstagande nästa gång :D

  5. NoMercy says:

    Jag löser det hela genom att aldrig visa hänsyn till någon. Varken i trafik- eller sociala sammanhang. Skulle jag mot all förmodan släppa fram någon i trafiken kompletterar jag det hela med en syrlig kommentar om närstående släktingar eller ett vattenstänk i fejan.

Leave a Reply

