Recap of the action

Har varit lite dåligt med skrivandet nu. Förra helgen så var jag upptagen med två vilda mansgrisar till gäster och nu i veckan har jag haft semester och tillbringat en del tid vid sommarstugan. Tänkte dock skriva ikapp lite här och satsa på att komma in i de korta cyklerna igen.

Helgen då. Hmm.. Vi hade alltså en helg i samma svinighetstecken som det jag skrev om för ett par månader sen, med klippet där det sprangs omkring i röda mantlar och skreks vid en herrgård i Lidköping. :) Den här gången var det min tur att åtgälda favören som värd, så det blev Linköping som central. Det var även början på min semester, så dubbelt firande för min del! :)

Helgen blev allt som allt lyckad, dock inte riktigt lika galen som den förra. Vi hade en slöarfredag med pizza på Skeppet följt av fest ackompanjerat av fotboll och tv-spel. Tanken var att vi skulle gå upp tidigt för en hektisk lördag med följande planering:

– Frukost på Scandic
– Resa till sommarstugan
– Div. tävlingar, t ex varpa, basket, KO (variant av GRIS fast med volleyboll), pilkastning, boule, och kanot
– Fisketur
– Resa till Linköping
– Mat och fest på kvällen

Planeringen visade sig dock spricka, på flera punkter och av flera orsaker. :) Först och främst kom vi (powerkingen till trots) inte upp i tid för att äta frukost på Scandic, vilket resulterade i frukost på McDonalds eftersom vi i alla fall var tvungna att köpa en volleyboll till KO-spelandet och McDonalds ligger precis brevid Stadium. :) Vidare tog resan lång tid och vi var tvungna att stanna till i V Husby för att hämta lite fiskesaker.

När vi kom ut till sommarstugan satte vi fart med lite tävlingar. Vi hann avklara baskettävlingen – som jag faktiskt vann trots att Max stod innan och radade upp långskott som “swoshade” ner i korgen utan att ens nudda ringen – och dessutom KO – där jag vill hävda att jag också vann eftersom jag aldrig blev KO – och valde sedan att spela boule. Efter en stund hände dock något dumt. Nicce skulle gå fram för att kolla vem som låg längst ifrån efter första kastet. Det var Max. Sedan gick Nicce lite åt sidan, men inte tillräckligt mycket. Max kastade sitt klot, och eftersom Nicce inte var så långt ifrån det så ropade vi åt honom att akta sig. Nicces reaktion var att snabbt röra sig åt fel håll, alltså rakt in i bollbanan. Han hukade huvudet, och kom därefter i ren “collision course” med bouleklotet. Det träffade honom rakt i huvudet och skapade en ca 3-4 cm lång reva som det började blöda ur.

Det var den eftermiddagen. Vi fick avbryta vår skärgårdsdag och åka till Linköpings akutmottagning istället. Två intressanta tankar sitter kvar i huvudet efter det här:

– Max och jag lämnade Nicce på akutmottagningen och åkte i vår oerhörda hunger och åt istället. Bra kompisar!
– Jag vann basketen, KO och ledde boulen när det hela avslutades. Alltså är jag mr le burque, el grande maestro de los deportes del pelota ;) (all heder till den som kan kommentera en korrekt översättning av den strofen)

Kvällen och söndagen blev bra, och så här i efterhand tycker jag att mitt värdskap gick ganska bra. Det var inte i samma stil som Nicces herrgårdsmässiga kunglighet senast, och heller inte i stil med Max senaste då han gått berserkargång i hela Stockholm för att hitta ett så digert utbud som möjligt av energidryck, men någonstans ser jag det ändå som OK. Om inte annat visade jag att man inte behöver eskalera planerna från gång till annan så det därmed i förlängningen skulle bli en alldeles onödigt stor börda att hela tiden tvingas till nya nivåer av kreativitet. Jag kanske rent av kan lägga till Normaliserarn till smeknamnet ovan?

Veckan som varit – alltså min första semestervecka – har jag ännu så länge tillbringat med familjen. Det är väldigt skönt och avkopplande att komma bort och bara sola, retas med syskonbarnen, se på VM och läsa böcker. Läsa böcker, skulle jag nog tänka frågande om jag läste det här lite längre fram. Det är ju verkligen ingenting som jag brukar göra. Det är boken Predictably Irrational jag läser, som jag skrev om i ett inlägg för ett par veckor sedan. Jag hade lite fel då vad den verkligen handlar om, men nu med lite av ett semi-facit i hand kan jag varmt rekommendera den till alla! Oerhört intressant bok om dolda och irrationella faktorer i vardagen och människors beteende som formar oss och gör så vi många gånger tar felaktiga beslut.

Någonstans känner jag också nästan en liten stress över att bara koppla av fullständigt och inte “göra något vettigt”, så nu funderar jag på att åka till Stockholm över helgen. Kan inte riktigt motivera varför det skulle vara så pass mycket “vettigare”, men för det första så har jag absolut flera nära vänner där än hemma i Östergötland, och för det andra så kanske jag kan samla på mig lite ytterligare “dra iväg”-abstinens.

I morgon blir det en tur till Linköping. Då ska det tränas! Är det något som varit för litet under slappardagarna i början av veckan så är det kvoten mellan tränigsdos vs sockerintag. Nu kör vi. Ritch ratch ska det låta när man drar med händerna ;)

About leburque

Fundersam från Östergötland. Here's where it goes.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

3 Responses to Recap of the action

  1. Ledigidagarn says:

    Man kan ju åka till Karlstad på en kaffe med.. /Ickeledigidagarn

  2. julia says:

    Känns lite som om du glömde att ta med “Lackade ur när jag förlorade i kortspel” :)

  3. leburque says:

    haha det skulle bli så mkt text om jag skrev om varje sådant tillfälle :)

Leave a Reply

