Stockholmshäng och solbrännebekymmer

Åkte till Stockholm i helgen och hälsade på Max och Sandra. Händelserikheten drogs upp en aning och nu är jag åter i psykologiskt status quo. :) En väldigt bra helg rent tävlingsmässigt också, så energidepåerna reserverade för förlust/oturs-relaterade utbrott har besparats i några dagar. :)

I fredags fick jag först se Max arbetsplats (skrapan i Kista). Mycket fint, även på Symsofts egen våning, och kan jag inte annat göra än att önska lite mera kreativitet och öppna ytor till min egen motsvarighet. Vi passade på att spela lite biljard också (2-0 till mig), innan vi åkte in till Stockholm och Sandy för att sedvanligt inviga helgen med en Power King och lite Family Guy. :) Vi spelade även lite NHL 3on3 på PS3an, där min tur fortsatte med en förkrossande 5-0-seger (3-0). Under kvällen anslöt även Axel, och tillsammans provade vi på Queens Head; en nyöppnad restaurang på Drottninggatan. Brittiskt tema och vi lyckades sno åt oss biblioteket för en middag sittandes i fåtöljer med Winston Churchill hängandes på väggarna. :) Riktigt trevligt, även om Max illröda hamburgare knappast kan klassas som medium. Alltid roligt när Max hamnar i de prekära lägena dock. Stor underhållning helt enkelt. Det var som vanligt mycket diskussion också, om allt mellan vettiga och personligt utvecklande teman (courtesy of good company) och mer opassande saker (courtesy of Axel as usual). Därmed inte ens aningen implikerat att Axel skulle frångå del av good company. :)

På lördagen började vi morgonen med lite ytterligare NHL 3on3, där min segerstreak utökades genom två väldigt lyckobetonade 5-0-segrar (5-0), varpå jag nästan skymtade en smula av mitt eget förlorar-alter ego hos Max. Sorgen dränktes med lite Family Guy på TV:n och Thong Song från datorn, innan vi åkte till Lilla Essingen för sol och bad. Jag hade självklart med mig min bok, och delade glatt med mig till sällskapet av diverse härliga och häpnadsväckande experiment och slutsatser om mänskligt beteende i olika situationer. Boken är fortfarande högaktligen rekommenderad! Max visade även prov på stor underhållning (eller om det bara visar på mina bristande badtricks-kunskaper) när han fick mig att gapskratta i vattnet genom att göra dvärgen (simma på rygg och dra till sig fötterna vid ytan så man ser ut att vara väldigt kort).

Jag bara måste slänga in ett litet youtube-klipp som behandlar en del av det jag har läst om nu i helgen. Att vår vardag och många saker vi gör är uppdelade i sociala och marknadsnormer:

Kvällen spenderades hos Cissi och Calle, i deras nya Vasastan-lya. Riktigt fin sådan, på högsta våningen med snedgående takbjälkar att hänga sig i och göra chins på morgnarna. :) Det blev att äta och dricka gott i goda vänners lag, som Stina skulle ha uttryckt sig… Vi rev också av en omgång i sällskapsspelet Alias. Riktigt roligt spel där man ska få sin spelpartner att gissa ord genom att förklara dem. Man är i princip helt fri att göra vad man vill förutom att säga själva ordet eller något annat ord innehållande ordet i fråga. Vi spelade killarna mot tjejerna och det blev till slut en tämligen spänningslös tillställning med storseger för killaget. Nu var vi iofs 3 mot 2, men vi var faktiskt sannerligen duktiga också om jag får bestämma. :)

Söndagen ägnades också åt bad, men denna gången på Långholmen. Vi bestämde oss för att gå dit, ca 5 km enkel resa, och jag gjorde misstaget att bara ta med flip-flops. Mina härliga Quicksilver-tofflor, inhandlade på Hawaii 2007 och levandes närmast i symbios med mina fötter efter högfrekvent användande, visade sig inte optimala för spatserande i 30-gradig hetta på Stockholms gator och torg, och vid hemkomst hade jag införskaffat ett par härliga blåsor och skavsår att förgylla mitt liv med de uppkommande dagarna. Särskilt kul lär det bli på golfbanan…..NOT (tänk er lång konstpaus a la Borat).

Som kronan på en superbra helg representerande verket i det klassiska talesättet anslöt även Acke till kvällen, och påminnde mig om hur roligt livet är i hennes närvaro. :) Vi tittade på VM-finalen hemma hos Max och sedan var det dags för mig att åka hem. Mina farhågor om vad tropisk hetta skulle göra med mig i en bil utan AC blev inte riktigt besannade, utan en liten glipa i rutan kombinerat med max-tryck i fläkten visade sig bidra med just den kylningsfaktor min kropp behövde för att undgå massiv vätskeutsöndring. Väl hemma gick jag och lade mig och sov till 13:21 idag. Är det ytterligare ett tecken på vilka stordåd jag är kapabel till i en mjuk säng och ett mörkt rum eller bara ett simpelt bevis på att semestern gjort mig avslappnad? Jag varken vet eller bryr mig. Dock har jag lite tankegångar sen helgen:

1) När man solar så rättar man alltid in filten/handduken/stolen mot solen. Eftersom solen rör sig och man oftast solar framsidan med fötterna riktade mot solen skapar det en bränna där kroppens högersida fått mer sol än vänstersidan. På det södra halvklotet dock, rör sig solen i motsatt riktning (eftersom de ser den i norr och vi i söder), vilket borde skapa en bränna fokuserad på vänstersidan. Det vore oerhört intressant att göra ett experiment för att testa den tesen. Man kan inte använda länder inom vändkretsarna som referensgrupp dock, eftersom de någon gång under året har solen rakt ovanför sig, och därmed kan lägga sig åt båda hållen med fullgott brunhetsresultat.

2) Jag har (Max påstådda observationer till trots) inte berikat min omgivning i allmänhet och Max digitalkamera i synnerhet med roliga och okontrollerade förtida insomningar under helgen. Kanske har jag vilat och sovit mig i form under min semester? Kanske hade jag bara druckit mycket energidryck? Kanske var det för varmt för att bekvämligheten att hamna i mjuk och horisontell position (läs ligga i en soffa) skulle få mig att slumra in? There’s no way of knowing what goes on inside the tiger’s head. We don’t have the technology.

3) Jag vill och borde verkligen flytta till Stockholm. Min situation i Östergötland är toppen med ett jobb som jag gillar, närhet till en familj som jag älskar men ändå inte umgås så jättemycket med och ett privatliv med billig lägenhet, närhet till idrottsliv och också många vänner etc. Men dessa saker gör mig bara benägen att prokrastinera (som för övrigt är ett väldigt bra ord). Stockholm skulle innebära precis allt det som min nuvarande situation har (förutom den billiga hyran då möjligtvis), men med en hel drös av förbättringar. Bättre utvecklingsmöjligheter, bättre närhet till många av mina närmaste vänner, bättre och större utbud av nya och likasinnade bekantskaper, automatisk personlig utveckling i och med att ta sig an något nytt, alltså frångå “the party I know” (läs Östergötland) som Kevin i The Office skulle ha sagt.

Nu blir det så här långa inlägg igen. Kanske reflekterar en vardag där det faktiskt händer en del istället för slentrianmässig lunk? :) Ser nu när jag läser igenom det hela att det faktiskt står en hel del redundant information också, men nu blev det så och om inte annat lär jag väl gilla att se tillbaka på det själv sen senare. :) Sen är det sommar också. Carpe diem!

About leburque

Fundersam från Östergötland. Here's where it goes.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

