Ny lie och en härlig kunskapsbank

Igår gjorde jag en riktigt bra sak! Jag ändrade lie på min wedgar i golfbagen. Wedgear är ett samlingsnamn på de järnklubbor som man använder för att slå korta slag, säg från 120 m och innåt i mitt fall. Lie är vinkeln som klubbskaftet har mot markplanet, se bild nedan, alltså inte vinkeln mellan klubbhuvudet och marken, kallad loft, som skapar bollens utgångsvinkel.

Tidigare har jag haft för stor lie, alltså too upright i bilden, vilket har gjort så att klubbhuvudet har stått upp lite väl mycket och skapat en vänsterskruvad bollbana. Det vill man inte ha på wedgeslagen! Nu är den reducerad ett par grader, vilket gör så man kan gå på slagen hårdare utan att riskera att tappa dem vänster (som högerspelare). Var ute och spelade lite efter ändringen och känner nu mycket större förtroende för mitt korta spel. Asbra helt enkelt!

På kvällen spelade jag beachvolleyboll i Linköping med bl a Forskarn och Joel från jobbet. Det slog mig att Joel kan så otroligt mycket! När han började på Sectra så var han redan från början duktig och hade svar på många frågor som kom upp vid fikadiskussioner etc. Det tog inte alls lång tid innan han hade superkoll på alla våra produkter också. Vad man än pratar om så känns det som att han för 5 minuter sen kollat upp det på google/wikipedia och rabblar upp svaret. Om allt mellan problem och nymodigheter inom datavärlden till regler och proffsverksamhet inom olika idrotter.

Igår var det som man kanske kan gissa just beachvolleybollens historia, nuvarande ställning och regelverk som rabblades upp. Allt från olika näthöjder i cm för tjejer, mix och killar till hur många varv bollen får skruva sig för att ett fingerslag ska anses ok i olika situationer etc. Kanske överdriver lite här, men det roliga är att innan jag tävlar mot Joel så får jag för mig att jag ska få storstryk, eftersom han kan så mycket om det, men gång efter annan så visar det sig mest vara att han kan otroligt mycket om saker snarare än utöver dem till perfektion själv. :) Det var precis samma sak när vi skulle spela innebandy första gången. Inget ont om hans kvaliteter nu, det är inte så jag menar, men man får helt enkelt för sig att en person måste vara väldigt duktig rent praktiskt för att besitta så mycket teoretisk kunskap. Han är nog också benägen till besatthet helt enkelt. :) Får leda in samtalsämnet på golf eller Harry Potter så ska han nog få lite av sin egen medicin ;)

About leburque

Fundersam från Östergötland. Here's where it goes.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

