Att googla sitt eget namn

Är det något som alla gör eller? Jag ska inte sticka under stol med något här. Jag gör det faktiskt ganska ofta. Dock hände något för ett tag sen som helt klart ökade min frekvens. Jag blev kontaktad av min namne på Facebook, skrivandes:

Hej!
Efter att ha följt din framfart genom att söka på mitt egna namn på google (jag antar att det är du som spelat golf, innebandy, pluggat utomlands etc.) måste jag nu gratulera till vunnen match! Borta är tiden då mina resultat från Vasaloppet, Mörksuggejakten och Bordshockey-SM kom först när man googlade på “Anders Hagvall”. Hatten av för dig! Det är inte utan att man blir lite stolt… :-) Vi kanske är släkt?
/Anders Hagvall

P.S. Jag hette det först! ;-)

Vi fortsatte att skriva lite och kom efter en stund fram till att våra farfädrar var syskon, vilket alltså gör oss till sysslingar. Coolt värre! Dock addade vi inte ens varandra som vänner ser jag nu. Kanske man borde gjort? Googlar man varandras namn och reder ut släktdragen i en facebookkonversation så har man väl helt klart passerat gränsen för accepterande av en friend request? :) Någon ska ju dock svälja stoltheten och skicka den också. Förmodligen ligger svaret någonstans mellan Max: “Absolut inte. Jag ligger så långt efter i friend count att jag har bestämt mig för att försöka hålla den tvåsiffrig och därmed tar bort alla jag inte pratar med regelbundet” och Robin von Post: “Jag hade addat honom redan innan han hunnit skicka mail, med bara namnet som grund” :)

I alla fall, efter det här så har jag googlat mycket oftare på mitt namn för att se till att upprätthålla ställningen. :) Det har dock inte gått så bra, delvis eftersom flera av mina referenser blivit gamla och obesökta men också för att nya grejer kommit upp och stör. Det har i sin tur lett till att jag går in oftare och klickar på mina länkar för att de ska framstå som mera populära hos Google och därmed generera bättre placering. Haha, det låter ju helt sjukt nu när jag läser igenom vad jag skrivit, men nu kör vi här. Ärligheten som ledord! :)

About leburque

Fundersam från Östergötland. Here's where it goes.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

4 Responses to Att googla sitt eget namn

  1. ogooglarn says:

    Alla googlar inte sitt namn och om man gjort/gör det så är det inget man säger, och ännu värre är det att klicka sina egna länkar för att framstå mer populär. Inte ok Anders.. Du borde kanske göra bättre/mer uppseendeväckande saker i ditt liv istället, saker som hammar på google utan din hjälp :)

  2. leburque says:

    Alla googlade kanske inte sitt namn innan de läste det här och upptäckte att man kan göra det. Var det så du menade Stinarn? :) Eller kanske att det inte är lika roligt när du har en kändis med precis samma namn? :)

    Haha må hända att jag klickar för att framstå “mångklickad” hos google, men din beskrivning (som inte särskiljer populär i googles sökmotor från populär överlag) kan jag verkligen inte köpa :)

  3. Robin says:

    Påhopp!!! Dålig förlorare ;)

  4. leburque says:

    Hehe you know it ;)

Leave a Reply

