Lösningen på svett

Kul lunchdiskussion igår om kroppens reglersystem för bibehållande av kroppstemperatur. Har suttit och läst en del på wikipedia om sådant de senaste dagarna, av lite olika anledningar, men har fått så mycket skit av Stina för mina kunskapsspridningar så någon längre utläggning vågar jag mig inte på.

När huden registrerar kyla så drar den ihop sig för att isolera; man får gåshud. När huder registrerar värme så öppnar den upp sig för att släppa ut vätska och kylas genom avdunstbar kylning.

Nog om tekniken, nu kommer den roliga frågeställningen, tillika lösningen på problem med svett! :) Gåshud går förutom kyla att frambringa genom rädsla, ledsamhet, överraskning och även njutning (om man t ex lyssnar på vacker musik).

Med detta i åtanke borde man kunna reducera sin svett genom att frambringa gåshud på sig själv i svettningsbenägna situationer. Är man ute och det blir för varmt – släng då upp mobilen och lyssna på lite mozart! Du ser att kompisen börjar svettas – skräm honom/henne! Har svårt att hitta en situation då man hellre skulle bli ledsen än att svettas, men även det borde funka. :) Enda kruxet skulle väl vara att svettningen ju kommer som en reaktion på värme, och skulle man lyckas stoppa den så stör man ju kroppens temperaturreglering. Men det är det väl värt för att slippa lökringen eller ryggblaffan?

About leburque

Fundersam från Östergötland. Here's where it goes.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Lösningen på svett

  1. Stina says:

    Haha “fått så mycket skit” det vet jag inte..jag sa bara att vissa av dina inlägg (i det här fallet curlingfysikinlägget) är så långa och uttråkande att jag inte ens orkar läsa hela men det finns många jag skrattar åt också :)

Leave a Reply

