Vilseledelsen i uttrycket “min typ”

Ofta när det pratas presumtiva levnadskamrater så hör jag människor säga “han/hon är inte min typ”. Jag har funderat lite på det där och kommit fram till att jag inte alls gillar det. “Min typ” brukar oftast hänvisa till en människa med attribut man tidigare fallit för, och därför känner sig attraktionsbenägen inför. Men det man verkligen bör fokusera på i det hela är att det man tidigare fallit för just inte har fungerat i slutändan. Att följa Colin Powells framgångsrecept – preparations, hard work and learning from failure – vore att dra lärdom av sitt tidigare misslyckande och använda det till sin fördel. Min känsla är definitivt att det innebär att gå vidare och testa något annat. Visst, man kan ha haft en toppenkänsla kring en tidigare partner och blivit dumpad, men då är det i alla fall lönlöst att leta upp någon likadan, eftersom alla ofrånkomliga jämförelser kommer köra ekipaget i graven långt innan man ens övervägt en ändring av facebookstatus.

Jag vill inte tro att jag har en typ som jag dras till, även om Acke såg det ytterst trivialt att hitta en röd tråd i min attraktionshistorik förra helgen. Har varit stort fokus på sådana här tankar och funderingar den här sommaren dock (preparations), och nu har jag efter insikt på insikt nästan lite av en revolutionerad känsla i magen. En stark och mer detaljrik vision om vart jag vill och vad som skulle kunna ta mig den ytterligare distansen till kravlös kärlek. Lite hard work på det sen i framtiden så kanske vi är hemma! :)

About leburque

Fundersam från Östergötland. Here's where it goes.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

6 Responses to Vilseledelsen i uttrycket “min typ”

  1. Gunilla says:

    Vad är kravlös kärlek? Vilseledd eller som substantiv endast vilse. Kram

  2. Gunilla says:

    Kravlös kärlek kan endast ges till ens barn. Annars kallas det olycklig kärlek.

  3. leburque says:

    Olycklig kärlek? Jag förstår inte hur du tänker. Fel att skriva vilseledelse? Jag håller inte med dig. Det här ska vi minsann diskutera nästa gång vi ses! :)

  4. leburque says:

    Hittade den här länken: http://www.shsweb.fi/forum/1/190939/

    Jag kan nog hålla med dig till viss del efter att ha läst hur folk tolkar det hela, men det känns väldigt fel att inte ens kunna ha villkorslös kärlek som mål tycker jag. Lite som noll-visionen i trafiken kanske? Även om det är en utopi som aldrig kommer inträffa är det självklart något att sträva efter.

  5. Linda says:

    Skaffa en katt, då får man villkorslös kärlek i mängder!

  6. leburque says:

    Katter är bra! Jag börjar mer och mer inse vad den absoluta meningen i villkorslöshet är. Jag har inte tagit uttrycket på orden så hårt innan, och nu sitter jag här lite småbesviken och försöker hitta på något annat som bättre beskriver det jag vill åt. Får återkomma när jag kommit till insikt :) Självklart ska det inte vara villkorslöst, men om man frånser allt som bara är common sense, uppfostran och respekt för sina medmänniskor så tycker jag att villkorslösheten passar in :) Villkorligt villkorslöst helt enkelt, haha!

Leave a Reply

