Kul reklamkampanj och smartphones överallt

Jag har inte tänkt på det förut, men jäklar vad folk binder upp sina liv kring smartphones. Tar med dem på fikarasten för att visa upp/jämföra med andra eller bara för att man gjort sig beroende av att ha den vid sin sida för jämnan, alternativt inte vilja lämna den på skrivbordet pga stöldbegärlighet. Själv tar jag det tämligen lugnt, men skillnaden jag känner är att jag har ett mycket större intresse för att lägga mig i nu i jämförelse med förut, läs BS och AS (med pris till första tydare).

Är jag på väg mot fullgod Appledyrkare med Steve Jobs-affischer på väggarna eller är man bara mer intresserad av och lyhörd för sådant som känns aktuellt? Det där är väldigt intressant tycker jag. Ett bra exempel på var man lägger fokus är att köra bil. När jag hade Silverpilen så lade jag märke till varenda Volvo 240 jag såg på vägarna. Nu när jag kör runt i en Golf så är det sådana man fastnar vid med blicken. Kombi eller inte spelar också roll. Silverpilen var sedan, så jag såg sedaner. Golfen är kombi, så jag ser kombis. Nu har jag iPhone, så jag ser smartphones i allmänhet och iPhones i synnerhet. Vad jag också lagt märke till är att det faktiskt är väldigt vanligt med IT-intresserade människor som har riktigt gamla telefoner. Thought I was the only one..

Östgötatrafiken har haft en rolig reklamkampanj i sommar. Den går ut på att många busslinjer har haft ett par extrainsatta bussar som kör 02:25 och 03:15 på fredagar och lördagar. Detta för att underlätta hemfärd för människor som varit ute och festat. Bra initiativ för känslan av tillgänglig lokaltrafik, men också för att undvika att folk går hem på natten och blir våldtagna etc. Vad som är roligt dock, är att det sitter reklammaterial om det här på alla bussar som kör de här tiderna, men en punchline i stil med: “Ge inte upp bara för att du inte fick napp på krogen. 3:15-bussen finns ju fortfarande”. Jag vet inte riktigt vad det här har haft för effekt, men magkänslan är ju att killars sexuella fylledesperation är större än tjejers, vilket borde resultera i att det finns killar som åker bussen för att träffa någon och därmed gör bussarna till en obekväm plats att vara på för en tjej som bara vill ta sig hem efter nattklubbsbesöket. Skulle det stämma så kanske tjejer drar sig för att åka bussen, och därmed inte tar del av den höjda säkerheten som Östgötatrafikens initiativ ville(antar jag) rendera.

Roligt att läsa, men det känns som att budskapet kommer fram på fel sätt när man vinklar det hela som en andra chans till att slippa spendera natten själv. Just a though..

About leburque

Fundersam från Östergötland. Here's where it goes.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Kul reklamkampanj och smartphones överallt

  1. Filip says:

    Meh.. Jag tror nog att tjejer är ute lika mycket för att få napp de oxå. Anledningen att män verkar så mycket mer besatta av det tror jag är för att det inte är “ok” för män att bara gå ut och dansa. Vilket gör att det inte finns så mycket annat kvar att göra.
    Jag tror inte att tjejer tänker som du gör i detta. Men iofs vet jag att tjejer inte tänker som jag heller så du kan ju likaväl ha helt rätt ;)

  2. leburque says:

    Hm, du har säkert rätt i att tjejer går ut lika mycket för att ragga, men killar visar det för det första väldigt mycket tydligare och framstår för det andra som väldigt mycket klumpigare och jobbigare while in action. Vi har ingen skam i kroppen helt enkelt, och den där bussen kan jag tänka mig blir en enda stor hög av sådant. En desperat tjej med lite skinn på näsan kan nog se det som trevligt, men någon som inte är intresserad av uppmärksamhet signerat skamlösa män som med alkoholintaget blivit Don Juan själv och ser bussen som den sista utpost reklamkampanjen får den att framstå väljer nog hellre en promenad. Men jag kan ha fel. Folk brukar inte tänka som jag heller :)

Leave a Reply

