Tankar om valet

Förr såg jag upp väldigt mycket till politiker. De framstod vältaliga och kunde lägga fram komplexa resonemang som jag knappt förstod. Jag byggde av outgrundlig anledning också upp en bild av att de var väldigt smarta, kanske just för att jag inte förstod allt.

De senaste åren har den här bilden förändrats ganska radikalt. Ju mer jag tittar på politiska debatter i TV och på nätet så framgår det att allt bara handlar om en finklädd och hård utsida uppbackat av ett byråkratiskt språk som man nästan måste tänka efter lite för att förstå. Jag är en människa som gillar att slå fast saker och diskutera kring ett faktum, men i politiska debatter så diskuterar man aldrig kring något vedertaget, utan försöker istället bara att kringgå, vända och vrida på fakta för att på så sätt mörklägga dåliga sidor hos sig själv och samtidigt framhäva de dåliga hos motståndaren.

Måste det vara så här? Jag hade uppskattat oerhört mycket om en politiker bemötte en problematik i sin egen politik med: “Ja, det är ett möjligt scenario. Sådana måste vi jobba för att förhindra, men syftet med det hela är att komma åt det här problemet: *förklara tanken bakom sitt förslag*”. Det har jag varken sett eller hört någon gång. Den enda gången man ser någon sorts neutralt resonemang är när man läser politiskt analyserande artiklar i tidningar, men då ligger också tidningens egna politiska ställningstagande där och gnager fram en viss liten misstro ändå.

Beträffande SD och deras valsuccé så bygger det för mig också på korkade och naiva politiker. Man har helt ignorerat deras frammarsch och så sent som en vecka innan valet viftades deras potentiella riksdagsinträde bort med anledning att det här valet skulle komma att bli ett tätt och blockfokuserat val där folk kommer prioritera att stödja blocket man står för snarare än något uppstickande enfrågeparti.

Jag resonerade inte så mycket kring det hela själv, men när jag får höra professionella och insatta människor säga så i TV så tror jag självklart att det finns något stoff bakom. Det gjrode det ju absolut inte!

Nu i efterhand så har det hela intresserat mig och jag har tittat på TV-debatter med Jimmie Åkesson. Varje gång någon representant från andra partier debatterat med honom så har de varit otroligt stridslystna och helt förkastat varenda ord som SD har yttrat. Jimmie å andra sidan, har behärskat tagit till sig av det som sagts till honom och på ett lugnt sätt lagt fram hur han ser på saken. När hans motståndare har blivit irriterade och höjt tonen så har han behållt sitt lugn och fortsatt mala på med de argument han står för. Man läser mycket om alla mörka och kräkmässiga saker som SD står för, men alla gånger jag sett Jimmie framträda så har han alltid hållit sig på mattan och lagt fram sina åsikter med ödmjukhet och tynd i debatten (frånsett när det diskuterades våldtäkt i Agenda härom veckan då han var lite väl primitiv, förenklande och öppet rasmotsättande).

Jag satt även och letade lite efter uttalanden och analyser av SD och hittade oerhört intressant material från Jan Guillou, från ett och ett halvt år innan valet. Han följde SD i tre dagar för att porträttera Jimmie Åkesson och SDs marsch mot riksdagen i en artikelserie, och kom redan då fram till att SD inte alls var ett så primitivt och enfråge-mässigt som han hade trott. Jag har aldrig tänkt på de här sakerna, men det är för mig väldigt märkligt hur det kan ha gått de större partierna så obemärkt förbi att de helt struntade i att ta debatten med SD. Visst, det är ett jättekänsligt ämne och när Jan Björklund försökte adressera integrationsrelaterade frågor så kastades direkt främlingsfientligt ljus på Folkpartiet, men den stora nonchalansen som nu har funnits är ju en stor bov i dramat!

Människor i allmänhet är primitiva, och det finns en jättestor andel röstare som man inte når fram till genom byråkratiskt språk och blockpolitik, utan istället genom en så enkel sak som att Jimmie Åkesson säger: “Integrationspolitiken har varit en katastrof de senaste 20 åren. Det är ett tabubelagt ämne i media, men engagerar och diskuteras flitigt på fikarasten på arbetet eller vid matbordet hemma i familjerna”.

Som om inte alla de här upptäkterna skulle vara nog i mitt degraderande av politikers smarthet, så kom ju för ett par veckor sedan nådastöten att många av dem inte ens har bra avgångsbetyg från gymnasiet. Skolan är absolut inte allt, men vill man utan misstro föra min talan bör man minst kunna lösa en derivata och följa ljuset genom en lins…

About leburque

Fundersam från Östergötland. Here's where it goes.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

