Ändrad uppfattning

För ca två år sedan hamnade jag i en lunchdiskussion om ekologisk mjölk. Min andra diskussionshälft var fast besluten att man inte behöver få ekologisk mjölk i ett mjölkpaket som är märkt som ekologiskt. Detta eftersom det är väldigt komplicerat att separera allt när man förpackar. Vad man istället gör, är att sätta krav på t ex Arla att producera en större andel ekologisk mjölk genom att köpa den.

Jag blev ganska bestört av det här. Det känns på ett sätt lite egoistiskt, men om jag köper ekologisk mjölk så vill jag fanimej dricka det också! Hela den här saken ledde till att jag inte fokuserade lika hårt på ekologiskt, och när Östgötamjölk kom med sitt närproducerade alternativ som dessutom hade väldigt fin grafisk profil så började jag köra helhjärtat på det istället, och struntade helt i ekologin.

Idag på lunchen togs detta upp, och jag fick från två håll istället höra att det inte alls fungerar så, utan att det i varje ekologiskt mjölkpaket också finns ekologiskt producerad mjölk. Så nu är frågan om jag åter ska köpa ekologiskt eller fortsätta som jag gör. En snabb överslagsberäkning av pros and cons ställer dock snabbt den närproducerade mjölken som ett bättre alternativ. Inget annat mejeri gör så fina förpackningar som Östgöramjölk! Man är inte mindre utseendefixerad än så helt enkelt, men jag gillart! :) Nästa fråga får väl bli hur jag skulle göra i Stockholm…ett allt mera reellt bryderi sen någon vecka. Gillart också!

Jag måste dock passa på att be om ursäkt till de uppskattningsvis 100 personerna som jag har lurat med min felaktiga(?) tro om att man inte får ekologisk mjölk i förpackningarna. Sorry!

About leburque

Fundersam från Östergötland. Here's where it goes.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Ändrad uppfattning

  1. Gunilla says:

    En som kan svara dig exakt är vår EU-delegat Marit Paulsen (FP). Det inte hon kan om ekologiskt odlad mat är inte värt att veta. Det går säkert att få kontakt med henne via FP eller webben på något sätt. Lycka till. Betr närproducerat så var det en artikel i tidningen om att det är så himla lätt att kalla varor för närproducerade. Alltid är det nära till någon. Alltså – bluff där också. Kram

  2. Ledigidagarn says:

    Östgötamjölk is the shit, det vet du också Hagge. Hoppas du mår bra. Jag lär mig nya saker hela dagarna och har inte glömt bort dig.

Leave a Reply

