Tweet tweet

Tänkte att jag skulle testa twitter. En aning sent – jag vet, men jag har funderat på det i omgångar under flera år. Först tyckte jag att jag kunde göra precis samma sak med min facebook-status, men det är inte riktigt samma sak. På facebook addar jag vänner och kan se vad de gör, men på twitter kan jag följa vem som helst. Jag behöver inte ingå friendship med Dan Ariely för att se vad han skriver om, för att ta ett exempel. Just användandet är ju väldigt annorlunda också. Mkt intressantare människor som twittrar.

Rainn Wilson (Dwight i The Office) skriver sjukt bra! Han har precis givit ut en bok också märkte jag här, om hans verk www.soulpancake.com. “Chew on life’s big questions” är taglinen. Känns lite tungrott tycker jag. Det är kul att läsa om andras tolkningar au macro, men för egen del grottar jag hellre i mindre specifikationer.

Tågcirkusen i Sverige under vinterhalvåret är verkligen helt sjuk. I tisdags köpte jag en Veoliabiljett genom SJs hemsida om att åka hem 21:00 från Norrköping på onsdagen. När jag upptäckte att träningen var 20:00-21:30 istället för 18:30-20:00 så köpte jag en SJ-biljett istället, för ett tåg 22:30. Sen gick jag till SJ-disken för återbetalning av den första biljetten. Då säger de att de inte kan återbetala biljetten, utan att ja måste ringa Veolias kundsupport. Jag ringer dem och sitter i telefonkö 13 minuter, för att sedan kopplas bort. Mindre glad går jag tillbaka till SJ-disken och försöker boka om min biljett till en Stockholm till Norrköping-resa på söndag, men får då höra av sådana bokningar inte kan göras genom SJ, utan att jag måste ta det också med Veolia.

Jag ringer upp igen och sitter ytterligare 18 minuter i kö innan jag till slut kommer fram, iofs till ett väldigt trevligt telefonbiträde, och får höra att det inte alls är Veolia som ska betala tillbaka biljetter bokade genom SJ, utan att jag får ta det med dem. Hon skulle dock se om hon kunde hjälpa mig ändå, så hon gick en minut för att hämta sin chef. Nu satt jag på Östgötapendeln, och där har man ju inte speciellt bra täckning, så samtalet bryts. Dagen efter går jag till SJ-disken igen och nu kan jag inte få biljetten återbetalad längre eftersom resan redan gått. Jag förklarar argt vad som hände och efter diverse samtal fick jag till slut tillbaka mina pengar. Behöver jag nämna att tåget jag till slut tog var 30 minuter försenat och att allt skylldes på ett långsamt Veoliatåg som låg framför?

Hur kan det vara så jävla svårt att få tabellerna att gå ihop? Varför gör man ett överbelastat schema som tidsmässigt bygger på ett best case-scenario? De kan ju omöjligt tjäna så mycket pengar på att skjuta ut några extra tåg fungerande under sommarhalvåret för att sedan behöva betala tillbaka pengarna för en stor del av biljetterna på vintern; för att inte tala om all dålig publicitet som det hela ger. Nu kanske de iofs kommer undan att betala tillbaka biljetterna med ett svårnavigerat supportsystem där det blir passageraren en sådan börda att lösa det hela att man kanske bara sätter upp det på kundens nota alt reseräkningen till företaget i alla fall, men det är en vicious circle indeed.

En sak som är säker är att jag aldrig hade orkat sitta i telefonkö så länge utan en smart phone och hands free. Telefonsamtal blandat med Angry Birds slukar för visso batteri, men gör köandet drägligt ;)

Rasmus skickade i veckan denna bild och bad om en sannolikhetskalkyl på att tappa en salamiskiva under kylskåpet så att den dessutom kilade ner sig i en golvspringa. Idéer finns, men är det någon som förstår vafan jag ska göra med bilden? Vad föreställer den? Var är måtten på springan? Var är tjockleken på salamiskivan? Var är salamiskivan över huvud taget? Ska göra lite research i helgen för att sedan återkomma med påbyggd tyngd *strilar med ögonen*.

Det är jobbigt att alltid skriva ..med ögonen. Kan vi komma överens om att det räcker med *strilar* framöver? Tack!

About leburque

Fundersam från Östergötland. Here's where it goes.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

