Särskrivningar i kultureliten

Vi var på Oscarsteatern i fredags och såg Sugar – i hetaste laget. Riktigt trevlig underhållning, även om balkong 2 var en bra bit upp i luften och famefaktorn reducerades en aning då de mindre kända skådisarna inte riktigt gick att känna igen trots att de säkert gjort två tre tolv Beck-filmer. Pjäsen bygger på den gamla filmen Some like it hot med Merilyn Monroe, och är en jazzig show med mycket humor som spelar på skillnader mellan könen. Kanske inte alltid helt i enlighet med FI:s partimanifest, men jag skrattade i alla fall gott många gånger. Jag säger som Michael Scott och blinkar samtidigt en smula med högerögat: “There is no such thing as an inappropriate joke. That’s why it’s a joke.”

Några saker slog mig under kvällen:
– Tydligt och djupt inristat i väggen stod “Dam toilette” på entréplan. Jag som trodde särskrivning var en nymodighet blev självfallet djupt besviken *skakar fortfarande på huvudet*.
– Varje gång man tar sig till kulturellt stinna platser och evenemang så ligger man ca 35 jordsnurr under medelåldern. Det får mig dock att känna kunskapsförkovran och framförhållning. Jag ser framför mig hur jag kommer kunna briljera på rosa TP-frågor under many years to come, vilket ju bara får ses som positivt.
– När man i Östergötland fått tillfälle att se kända svenska skådespelare så har det alltid känts speciellt. Denna känsla tynar ganska snabbt bort när man har ett närmast obegränsat utbud på teater, musik och annan form av konst från namn man faktiskt känner igen och samtidigt i deras egen hemstad. Om detta beror på att den dyngdryga Stockholmskappan börjar omsluta mig eller att man faktiskt inte alls behöver se upp nämnvärt till människor bara för att de synts i offentliga sammanhang låter jag vara osagt.

God natt..

About leburque

Fundersam från Östergötland. Here's where it goes.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

