Besviket uppvaknande

Pratade vidare en del om det där pensionssparandet igår. Jag har ju fattat allt fel, suck. Vet inte riktigt hur jag fick det hela att gå ihop i skallen, men när jag gick ut från banken efter att ha pratat och satt upp individuellt pensionssparande för snart ett år sedan så hade jag i alla fall följande bild:

Saxat från konsumenternas: “Du kan utöka din totala pension genom att spara i en privat pensionsförsäkring eller i individuellt pensionssparande (IPS). Du får dra av premier för privat pensionssparande med upp till 12 000 kronor per år i din deklaration.”

Man kan pensionsspara 12000 kr per år och få tillbaka allt i skatteåterbäring vid deklaration. Jag tyckte väl att det verkade lite väl bra, men jag minns att jag frågade bankmannen upprepade gånger om det var så han menade och det gjorde han bestämt.

Nu har de här uppgifterna filtrerats genom allas vår deklarationsguru Sandy, och det är visst på följande sätt man skulle ha tolkat det hela:

“Du kan utöka din totala pension genom att spara i en privat pensionsförsäkring eller i individuellt pensionssparande (IPS). Du får dra av premier för privat pensionssparande med upp till 12 000 kronor per år i din deklaration. Det betyder dock inget mer än att du får 12000 kr mindre att skatta på under året, så du får tillbaka marginalskatten på avdraget, ca 3600 kr.”

Det här är sådant man säkert ska ha lärt sig när man är 27, och självfallet också det mest logiska, men jag tycker på något vis att det kunde få framgå lite tydligare. Det är inte direkt så att alla termer och allt byråkratiskt språk från statsapparaten lider av trivialitet som det är.

Man blir arg på sig själv när man gör puckade saker. Och riktig ilska har man ju lärt sig av Jack Nicholson hur man ska hantera. Lo and behold:

About leburque

Fundersam från Östergötland. Here's where it goes.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

