Vattenskida

Vid tre tillfällen i sommar har det blivit vattenskidåkning i Tullerum, där Malins och hennes föräldrars sommarstuga ligger. Det är verkligen helt galet roligt! I Sommen har vi bränt omkring och jag har fått känna mig mäkta akterseglad av att se Malin glida runt i fina skär på bara en skida medan jag själv haft nog med att få styr på det dubbla.

Testade – efter att ha haussat min självuppfattning å det grövsta från att ha kommit upp i första försöket på två skidor – redan vid första tillfället att starta med en, men det gick inte alls. Otroligt mycket svårare! Upplevde att jag inte fick rätt lyftkraft från skidan och skyllde efteråt ifrån mig med diverse anledningar kopplade till en liten skida och en alldeles för tung Anders, med slutsatsen att det nog var omöjligt för mig att komma upp på det viset. Malin höll skrattande inte med mig det minsta, och hävdade att jag bara var för dålig. Irriterad blev jag, men så en lugn, solig morgon ett par veckor senare så bestämde jag mig för att prova igen.

Efter två stycken väldigt vingliga försök resulterande i en störtdykning och ett släpande under vattenytan i 50 meter fick jag dock till balansen och kom upp. Helt sjukt vilken känsla det var! En skida är en så oerhört mycket härligare än två. Mer frihet och känsla av högfartscarving i lössnö alternativt röd nypistad backe med solen lysandes från sidan i Alperna. Now I aint going back.

Min vana trogen satte jag mig dock efter hemkomst till Stockholm och började läsa om vattenskidåkning. Även en del youtubande försiggick, och lite senare var jag helt plötsligt inte lika nöjd med att bara ha kommit upp och med nöd och näppe lyckats cruisa från sida till sida i krystade och oerhört utdragna svängar bakom båten. Lo and behold, the goals for next summer:

Kan bli lite svårt att klara för en materiallirare som jag utan att först slänga ut en rejäl hacka på en monoski som den på filmen, men det löser sig nog. Tid och pengar är väl allt vi har? ;)

About leburque

Fundersam från Östergötland. Here's where it goes.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

