Sveriges bäst betalda clown

Nytt år och nya tag. Har ett sånt oerhört mycket större flöde av nyheter och intryck i min vardag nu mot tidigare, så det borde finnas utrymme för lite korta och koncisa inlägg :)

I helgen slog det mig att jag irriterat mig väldigt lite på politiker på sistone. Igår kväll damp dock förklaringen ner med buller och brak i nyheterna: Juholt har varit på semester. Det borde man ju har förstått. Åh, jag blir irriterad bara jag såg honom lite solbränd komma tillbaka som om inget har hänt och säga att han är en bättre människa. Nåt löfte om att stora förändringar ska ske framöver senare så tog karusellen åter fart. Saxat från svt text:

S-ledaren Håkan Juholt Juholt angrep  
  på Folk och Försvars rikskonferens    
  i Sälen i dag regeringen för att ha   
  drivit igenom ett nytt försvar utan   
  bred politisk förankring.             
                                        
  -Nu säger allt fler att det håller    
  på att kraschlanda, att det är under- 
  finansierat och att yrkesförsvaret    
  kommer att kosta för mycket.          
                                        
  -Medborgarna förväntar sig att        
  partierna samverkar om försvars- och 
  säkerhetspolitiken. Den dörren har nu 
  regeringen slagit igen med stöd av    
  Sverigedemokraterna, fortsatte        
  Juholt.
Försvarsminister Sten Tolgfors gick   
  snabbt ut och påpekade att det inte   
  var sant. Riksdagen tog de avgörande  
  besluten om det nya försvaret 2009    
  och 2010, innan SD fanns i riksdagen. 
                                        
  Folkpartiledaren Jan Björklund kallade
  Juholts påstående för "trams".        
                                        
  Efter framträdandet i Sälen förklarade
  Juholt vad han menade med att rege-  
  ringen "drev" igenom en helt ny för-  
  svarspolitik endast med stöd av SD.   
                                        
  -Självklart vet jag att Sverigedemo-  
  kraterna inte satt i riksdagen under  
  förra mandatperioden. Jag uttryckte   
  mig medvetet drastiskt för att belysa 
  minoritetsregeringens problem.

Alltså jag blir snart helt tokig på att den där clownen får vara kvar i svensk toppolitik! Nu ser det ju inte särskilt ljust ut för honom varken i opinionen eller att få sitta kvar på sitt jobb, men om Håkan Juholt någon gång blir svensk stadsminister så kommer vi få skämmas big time!

Inte för att någon tvivlade kanske, men SvD klämde lite snabbt in dagens Juholt-groda i sitt utmärkta koncept Faktakollen.

Nog för nu. Inte lång tid kvar tills man ska upp igen. Skulle förvåna mig å det grövsta ifall jag inte har ny Juholt-idioti att läsa om på tunnelbanan in the morning.

Och när jag ändå är inne på politiker så måste jag passa på att slänga en känga på Åsa Romson också. Såg Sverkers Stora Strid om bankernas hutlösa avgifter och bolånemarginaler härom dagen. Mycket intressant program, där bl a Åsa Romson och Jonas Sjöstedt var med och uttalade sig. Jonas Sjöstedt gjorde väldigt bra intryck på mig och verkade kunnig, medan Åsa Romson mest stod där och förde helt ovidkommande resonemang. Det framstod nästan som att hon inte visste vad hon pratade om ibland, när hon vevade in sig själv i resonemang kring hur regeringen borde använda SSAB och sitt inflytande i Nordea för att sätta press på marknaden. Det enda vettiga hon sa hade Sjöstedt redan sagt så där finns själigen misstanke om Ctrl+C Ctrl+V…

About leburque

Fundersam från Östergötland. Here's where it goes.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

