Hemma bäst

Ibland är man grymt glad att man bor i Sverige…

Brukar alltid ta upp samma två historier som ett exempel på att man måste vakta sin rygg i USA.

1: Jag hade precis flyttat in i USA 2006 och skaffat bankkonto. Skulle ta ut pengar men var inte helt säker på att min överföring från Sverige gått igenom. Testade att stoppa in kortet i en av de generella bankomaterna, sk ATMs, där det först och främst kostar 2$ att ta ut pengar (det är gratis om man går till en automat som ägs av banken man själv har). Stoppar in kortet, trycker kod och försöker ta ut pengar. Automaten says: “Error”. Ingen förklaring utan bara rätt och slätt “Error”. Testar en gång till med samma resultat. Lite ungdomligt dumdristig (bara 22 år at the time) testar jag en gång till med samma resultat. Drar slutsatsen att det förmodligen inte kommit över pengar än. När jag kom hem lite senare loggade jag in på bankens hemsida och såg att jag hade 120 dollar i straffavgift, fördelat på 40$ för varje gång jag försökt övertrassera mitt konto. Välkommen till landet!

2: Under tiden jag pluggade i USA kastade vi en del frisbee. Jag och Axel var ute en dag och testade en frisbeegolf-driver jag köpt. Jag fick på ett helt otroligt kast som seglade iväg mycket längre än jag hade tänkt. Även en smula snett, vilket ledde till att den dyngkrashade in i ett fönster. Den iskalla kåren signerat sådana tillfällen spred sig snabbt i min rygg. Vad göra? Jag kom snabbt fram till att jag ville vara en bra ambassadör och medmänniska, så jag gick och erkände hos vaktmästaren (janitor är ett sjukt bra ord btw). Han tittade förundrat på mig som om jag var dum i huvudet när jag berättade om händelsen, skakade lite på huvudet och sa att jag skulle få det på nästa hyra. Hyran kom och jag fick en nätt avgift på 500 dollar extra. Ca 80-90 för fönstret och resten till nån jour-glasmästare som ringts in på en lördag.

Dessa historier är inte direkt kopplade till artikeln i början, men förtäljer likt väl vikten av att vakta sin rygg och ha lite tur i USA. Samt att samhället är som gjort för att främja ohederligt beteende.

About leburque

Fundersam från Östergötland. Here's where it goes.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

